Santa Rosa de Cabal

18 juli 2016 - Colombia, Colombia

Buenos dias,

We zijn sinds gistermiddag in Santa Rosa de Cabal, met een 8 persoons busje vanuit Medellin gisterenochtend vertrokken om 9.30 uur om rond 14 uur aan te komen in Santa Rosa de Cabal, afstand van ongeveer 200 km maar denk niet dat je op een mooie rechte A27 zit, nee het is door de bergen, schitterend landschap, met veel bochten, 2 baans weg en veel langzaam rijdend verkeer. De tocht verliep verder goed.

Zaterdag in Medellin hadden we een bijzondere dag, we waren uitgenodigd bij Victors broer Jhon Jairo en zijn gezin om te komen en eten en de broers hadden een grote wens om met elkaar te voetballen. Met de metro en bus zijn we naar hun hele kleine huisje gegaan in het noorden van Medellin, voorplaatsje, ongeveer een uur reizen. Het was een mooie dag, de broers genoten van elkaars aanwezigheid, we hebben fijn gesproken met elkaar, het eten was heerlijk, echt Colombiaans, ze hadden flink uitgepakt voor ons. Ook wel enigzins beschamend omdat ze zo klein wonen, kleine woonkamer, aangrenzend twee slaapkamers met daarnaast (zonder afdak) een keukentje en wc en douche. De broers hebben heerlijk met elkaar gevoetbald, je merkt dat Victor dan ook helemaal zichzelf kan zijn en de taal van voetbal is universeel. We kijken met een heel goed gevoel terug op deze ontmoeting, zijn vastbesloten om het contact aan te houden, het zijjn hele lieve mensen en ooit ("Si Dios quiere" zo de Heer het wil - zoals ze hier allemaal zeggen), zien we elkaar weer in de toekomst,  we zijn er van overtuigd dat onze lieve Heer dat wel wil.

Terug in het hostal, begin van de avond besloot ik (JP) toch nog een keer naar een voetbalwedstrijd te gaan, Nacional - Tolima, uitslag 2-2 wat een geweldige sfeer. Wat je moet doen is als de wedstrijd 10 minuten bezig is een kaartje kopen, dan onderhandelen over de prijs en je zit voor een appel en ei in het stadion (want anders blijven ze toch met onverkochte kaartjes zitten). Ik belandde (toeval) in het sfeervak van Nacional en echt wat een sfeer, 90 minuten lang dansen, springen zingen, muziek. Ik heb genoten, had ook leuke gesprekken met mensen om me heen, ik had mijn Ajax vest aan en binnenkort begint een speler van Nacional bij Ajax te spelen (Sanchez), ze vonden dat natuurlijk jammer maar begrepen het wel.

Plannen voor komende dagen? Hier in de buurt wat bezichtigen, naar de Termales (warm water baden) en onze wens om lekker rustig aan te doen, boeken uit te lezen (ben zelf een heel mooi boek aan het lezen " de grote stilte"  van John Boyne, een van mijn lievelingsschrijvers), Sandra wil nog naar de kapper, en in ieder geval gaan we naar Victor zijn familie in Manizales. Zondag gaan we dan reizen, een stukje zuidelijker, weer met een bus richting Cali/Palmira onze volgende bestemming. Ik zal proberen de reisblog af en toe bij te houden.

Op  dit reisblog kan ik geen foto's neerzetten, het ontbreekt ons aan kabeltje om van mobiel naar tablet dingen over te zetten. Ik verwijs graag voor de foto' s naar mijn face book pagina.

Hasta luego!

Jan-Pieter, Esther, Sandra en Victor

1. Jolanda van Bloemendaal:
    18 juli 2016
    Dat is een prachtige rit, van Medellin naar het koffiegebied! Dat jullie daar ook een mooie tijd mogen hebben met Victor's familie! Vanuit het koffiegebied naar Cali / Palmira komen jullie langs Buga. Dat is echt een bezoek waard! De taxi kan daar op een afgesloten parkeerplaats geparkeerd worden, zodat jullie hier een bezoekje kunnen brengen en geloof mij, hier gebeuren wonderen!